rough cuts / Tanzpanorama 2011

Dieses Jahr legt Tanzpanorama den Schwerpunkt auf Perspektive. Sowohl aus künstlerischen und politischen Beweggründen, als auch aus ökonomischer Notwendigkeit, ändern sich zeitgemäße Produktionsweisen in den Darstellenden Künsten.

Das Aufführungs- und Residenzprogramm wird dieses Jahr um einen Workshop und ein Arbeitstreffen die um die Themen Arbeitsbedingungen, ihre Verbesserung und ihre Folgen sich drehen erweitert.

Es ist auffällig, dass nicht nur in Frankfurt, sondern Europaweit in den letzten 10 Jahren im Bereich des Zeitgenössischen Tanzes zunehmend Netzwerke und selbstorganisierte Strukturen entstanden sind. Eine Erklärung dafür ist, dass bestehende Infrastrukturen (Bühnen, Studios, Austausch- und Präsentationsforen, Fördermodelle) dem sich rasch entwickelnden Feld nicht hinterher kommen und so Lücken entstehen lassen, in die ein großer Anteil der kreativen und  progressiven KünstlerInnen Gefahr läuft zu fallen.

Doch leider produziert dieser immer prekäre, stark unterfinanzierte und selbstorganisierte Bereich nicht nur innovative Ideen und Aesthetiken. Er schafft immer auch Erschöpfung und gesundheitsgefährdende Arbeitsrealitäten. Spürbar drängen sich akute ökonomische und politische Fragen auf.

What do we do when we try to compensate the lacking resources of production in our works? How can we not be complicit with the given conditions of production, but still continue working? How can we think alternatives not only in changing the conditions but also by changing the structures which condition the conditions?

In diesen drei Fragen fassen die aktuell stark nachgefragte KünstlerInnen Ana Vujanovic und Petra Sabisch die Kernfragen zusammen, mit denen wir uns im Rahmen eines von ihnen angeleiteten Workshops befassen wollen.

Dazu werden kooperationsfähige und -willige VertreterInnen spannender Netzwerke aus Portugal, Serbien, Lettland und Deutschland eingeladen um über ihre Arbeit zu referieren und mit uns gemeinsam an Zielsetzung und alternative nachhaltige Strategien nachzudenken. Können wir für den zeitgenössischen Tanz eine Perspektive denken?

Es scheinen rund zwei Millionen Quadratmeter Büro- und Gewerbefläche leer zu stehen, einige davon den Kreativen zugeschrieben, doch mussten wir die Erfahrung machen, dass keine einzige davon letzten Endes für unsere Nutzung zur Verfügung stand. Ab Ende Oktober war die Realisierung von Tanzpanorama 2011, dank der kurzfristigen Unterstützung des Künstlerhaus Mousonturms und des Frankfurt LAB (Dieter Buroch, Sabine Stenzel und Matthias Rößler sei besonders gedankt) möglich.

Nicht ohne Zeitdruck arbeiten wir seit dem.

Daher danken wir auch sehr herzlich den Künstler_innen, die sich bereit erklärt haben mit einer maximalen Probenzeit von zehn Tagen mit geteiltem Studio, sich dennoch an die Arbeit zu machen.

Auch überlassen wir es dieses Jahr Ihnen, die Höhe des Eintrittspreises selbst festzulegen.

Wir freuen uns, Sie zum ersten Abend des diesjährigen Tanzpanorama begrüßen zu dürfen.

Program 1 | 18.11.11  at 8 pm, Frankfurt LAB

  • Pass it on A work by Dragana Bulut, performed by the author.
  • Your dance with my book A work by Stephanie Knobel, performed by Raimonda Gudaviciute and the author.
  • Untitled for an Ocean A work by Norbert Pape and Nina Vallon, performed by the authors.

Tanzpanorama 2011 ROUGH CUTS Program 1 PDF

Photo Exhibition „rough shots“ Opening | 18. 11.11 at 7 pm, Frankfurt LAB

  • ROUGH SHOTS Exposed were photography works by artist Ragunath V fromthe performance installation I am Yours,  by Norbert Pape and Vania Rovisco presented during the 2010’s edition of Tanzpanorama.

Program 2 | 19.11.11 at 8 pm, Frankfurt LAB

  • SPIELFELD A work by Nicole Peisl, performed by Norbert Pape.
  • Gesänge der Landstrasse A work by Florian Ackermann and Friederieke Thielmann, performed by Julia Krause.
  • Body happens A work by Katja Mustonen and Lili Mihajlovic, performed by the authors.

Tanzpanorama 2011 ROUGH CUTS Program 2 PDF

Workshop | 11.11.11 – 15.11.11, Frankfurt LAB

Everybodys and Walking Theory propose: aesthetics & production (part II) with Petra Sabisch and Ana Vujanović

The procedure of the workshop emerges from the encounter between the platforms Everybodys and Walking Theory, by trying to develop theory out of the artistic work.

We will investigate the interconnections of aesthetic & production procedures by means of performative and theoretical works. In continuation of the workshop (modes of production) organized by MA CuP in the frame of Motionbank in April 2011, we would like to elaborate the following questions: What does it mean when we say that a work works? What does it mean if the production parameters of a performance become decisive for its aesthetics? Is it true that the basis influences directly the superstructure? Or might this function the other way round? What are the concrete relations between both of them and methods of analysis? How do production parameters express in the aesthetics of a performance? What does it mean if they don’t become (visible) part of the work? What do we do when we try to compensate the lacking resources of production in our works? How can we not be complicit with the given conditions of production, but still continue working? How can we think alternatives not only in changing the conditions but also by changing the structures which condition the conditions?

www.everybodystoolbox.netwww.tkh-generator.net/

Made possible and organized by the Masters Program of Choreography and Performance of the Justus Liebig University, in Giessen

Programm 3 | 25.11.11 at 8 pm, Platform SARAi

  • As above, so below  A work by Vania Rovisco, performed by the author.
  • The Loop A work by Paula Rosolen , performed by Nathalia Mariel Gomez and Antje Velsinger.
  • Velocity Pump A work by Tessa Theisen, Rose Beermann and Iva Sveshtarova, performed by the authors.

Tanzpanorama 2011 ROUGH CUTS Program 3 PDF

Workshop | 26. -27.11.11, Platform SARAi

About the How & Why of Self-Organisation in the Contemporary Performing Arts 

with representants from ID_Frankfurt, MichaelDouglas Kollektiv (Köln), AADK (Portugal), Ģertrūdes ielas teātrīs (Riga)  and 36Monkeys (Sofia).

Both on the basis of artistic and cultural-political motives and through economic necessity modes of production in the field of contemporary performing arts have changed. As we see the economic situations in the field of culture of countries across Europe get more and more tense, it is time to develop alternative organizations for producing and circulating art works. Throughout the past years, artists thinking ahead have started developing networking organizations across Europe. They hold a valuable body of knowledge, have engaged audiences, invested spaces and fostered strong communities of artists and thinkers across disciplines. It is on the basis of first meetings and exchanges that have taken place between organizations in Belgrad, Berlin, Sofia, Frankfurt, Köln, Lisabon and Riga that we would like to deepen our understanding of self-organization (motivations, implications, dangers) and develop trans-local strategies for supporting artist and circulating their works in a thoughtful way.

Team

Konzept, Leitung und Produktion: Norbert Pape, Nina Vallon, Kristina Veit

Kuratorium: Stefan Hölscher, Melanie Suchy, Mareike Uhl und Tanzpanorama Leitungsteam mit einer Stimme.

Öffentlichkeitsarbeit: Nina Vallon, Norbert Pape, Kristina Veit

Verwaltung: Kristina Veit und Anja Kühn

Dokumentation: Anatoli Nat Skatchkov, Ragunath V, Anja Kühn

Webmaster/Programmierer für ID_Frankfurt: Ricardo Viviani

Design: Anatoli Nat Skatchkov, Ragunath V, Nina Vallon

Technische Unterstützung: Norbert Pape, Matthias Rössler, Martin Streit, Kristina Veit

Assistenz: Stephanie Becker

Helfer: Federico J. Canosa, Natalia Gomez, Kornelia Konrad, Sonia Skatchkov

Foto: © 2010 Ragunath V / I am Yours von und mit Norbert Pape & Vania Rovisco

Partner

Kulturamt der Stadt Frankfurt am Main

Hessisches Ministerium für Wissenschaft und Kunst

Künstlerhaus Mousonutrm

Frankfurt LAB

Platform Sarai

The Forsythe Company

Hochschule für Musik und Darstellende Kunst

Biennale Tanzausbildung

MA Studiengang Choreographie und Performance der Justus Liebig Universität Giessen

Tanzlabor_21/Tanzbasis Frankfurt_Rhein_Main